Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu


Intermittent Fasting mesti ramai yang dah tahu kan? Cara diet yang tengah viral sekarang, dekat tiktok ada, fb ada, instagram pon ada. Even kalau kita search je dekat google belambak keluar info tentang IF ni kan?

APA IF NI?

Diet IF adalah cara pemakanan yang melarang pengambilan makanan pada waktu tertentu. IF ni berbeza dari amalan puasa ramadhan ya, yang mana semasa diet IF kita dibenarkan minum air yang zero kalori, air kosong @ kopi tanpa gula semasa berpuasa



IF ni basically ada 2 fasa, eating window & fasting window. Dan IF ni ada certain timeline yang kita boleh follow. 

Terdapat beberapa jenis atau cara pengamalan IF.

  • 16:8. Ini mungkin yang paling popular di mana anda boleh makan antara jam 12pm hingga 8pm tapi perlu berpuasa 16 jam selebihnya beberapa kali seminggu.
  • 24jam. Di sini anda perlu elak makanan minuman berkalori untuk 24jam mungkin 1-2x seminggu. Sekali lagi – minum air dibenarkan.
  • 5:2. Lima hari seminggu anda dibenarkan seperti biasa tapi dua kali seminggu anda perlu hadkan pengambilan kalori kepada 500-600kcal sahaja.
  • Lain-lain. Tentu dengan tren-tren social media, akan ada pelbagai pendekatan tapi ia tetap fokus kepada kawalan waktu “berpuasa”.


Kenapa ramai sangat nak buat IF ni sebenarnya? Untuk dapat effect autophagy. Tapi sebenarnya ramai yang buat tanpa knowledge yang betul & tak aware tentang keburukan IF yang tersembunyi.  

kalau nak tahu kita boleh dapat effect autophagy ni dengan mengamalkan puasa yang cara kita sahaja. Dalam IF 72 jam baru dapat effect autophagy kan? Tapi dengan puasa kita 12 jam je dah dapat effect autophagy masyaAllah hebat kan Allah?



Perubahan diet memang mencabar dan tidak mudah TAPI dalam jangka masa berpanjangan, ia perlu menggembirakan DAN bantu anda kawal berat badan. Sama lah dengan diet IF.


Setiap diet, termasuk diet Intermittent Fasting, ada kisah kejayaan dan kegagalan. Ini bukan bermakna suatu diet bagus ataupun tidak. Ia soal PILIHAN dan KESESUAIAN. 


Jangan ikut suatu diet hanya kerana ia tren social media. Jangan ikut suatu diet hanya kerana ada kenalan berjaya dengan diet tersebut.


Aisha bersyukur dapat ilmu baru ni dari join sharing on Nutraceutical yang disampaikan oleh Dr. Redza Benjamin, seorang Saintis lulusan Harvard Medical School yang berkepakaran dalam bidang Nutrigenomics. 



So jom aisha share info yang aisha dapat


3 Keburukan IF yang ramai tak sedar


1. Hipoglikemik

Bagi mereka yang baharu sahaja berjinak-jinak dengan IF, mereka mungkin akan mengalami hipoglikemik atau keadaan di mana kadar gula dalam darah sangat rendah.


Perkara ini juga akan menyebabkan seseorang mengalami sakit kepala, denyutan jantung meningkat, berasa pening dan mual.


"Ketika anda tidak makan, tubuh akan membakar glikogen (glukosa yang disimpan) pada hati dan otot, kemudian ia akan mula membakar lemak," kata pakar pemakanan Frances Largeman-Roth.


Bagaimanapun, keadaan itu hanya berlaku pada peringkat awal dan selepas itu tubuh akan mula menyesuaikan diri.

2. Kemerosotan Kolagen Dalam Badan


Bila proses autophagy berlaku, kemorosotan collagen juga berlaku. Dah la natural collagen memang dah berkurang start umur 28. 


Berlaku kemerosotan collagen type 1 sebanyak 90% kerana IF mengaktifkan autophagy dan autophagy dalam jangka panjang akan degrade collagen type 1 sebanyak 90%.


So make sure bila nak buat IF add on collagen supplement sekali. Kita taknak la sekadar sihat tapi sendi sendi sakit, nampak lebih tua & effect rambut gugur & kuku rosak. 


3. Kurang Nutrisi


Ada yang buat IF tanpa ambik berat keperluan nutrisi untuk tubuh badan. Dalam proses jaga makan kita maybe kawal pengambilan makanan kita kan?


Boleh jadi apa yang kita makan tidak menyumbang nutrisi untuk cell & badan kita berfungsi dengan baik


Aisha nasihatkan  ambik bersama multivitamins vita lea untuk topup lompong nutrisi ketika ber IF


Dari tadi aisha mention AUTOPHAGY kan? Tahu tak autophagy ni apa? Kenapa kita nak dapat effect autophagy ni?



Autophagy adalah proses alami yang terjadi saat tubuh Anda membersihkan dan mengganti bagian sel yang rosak dengan yang baru.


Manfaat Autophgy ⤵️


  • Menurunkan risiko kanser dan diabetes type 2
  • Membantu meningkatkan fungsi otak dalam mengingat, memproses informasi, dan menentukan keputusan
  • Mencegah keparahan penyakit neurodegeneratif, seperti penyakit Alzheimer
  • Membantu menurukan berat badan
  • Membantu meningkatkan kesehatan jantung
  • Meningkatkan proses pembentukan energi

Autophagy ni ibarat kita tekan tombol “reset” atau detoks tubuh yang akan meregenerasi sel-sel tubuh.


Tapi Dr redza ada share cara lain untuk kita hack proses autophagy ni dengan pengambilan makanan & supplement terbaik 


1. Resveratrol (iaitu sejenis polifenol)

2. Astaxantin (juga sejenis polifenol)

3. BerberineCitrus BergamotTurmeric 


And dr redza sendiri mention product shaklee yang mengandungi polifenol ni, Dan berdasarkan kajian, ada 3 produk dalam Shaklee yang beliau syorkan untuk diambil untuk membantu aktifkan autophagy: 





1. Vivix: Resveratrol induces autophagy

2. Coqtrol Plus: Coenzyme Q10regulates autophagy

3. ResV: Dietary polyphenols promotes resilience against sleep deprivation


Nak dapatkan nasihat cara if yang betul, free consultation & supplement terbaik boleh contact aisha ya Jom consult klik sini πŸ₯°



Comments

  1. Baru tahu rupanya IF ni ada juga keburukan dia..thanks share tipss

    ReplyDelete
  2. Nice info. Lebih mudah nk buat IF lepas ni 😍

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

COQ TROL PLUS SHAKLEE

Percutian Shaklee Setiap Tahun

Perbezaan vivix & resv shaklee